søndag 11. oktober 2009

Field Trip ++

12. oktober 2009

På tirsdag dro jeg til Cameron, der overnatta jeg hos IC'en min før vi dro på Field Trip'en til Canaan Valley neste morgen. Var sånn 18 studenter, 5 av dem utvekslingsstudenter, og vi hadde det masse gøy utenom når vi faktisk måtte følge med. Dere vet, limestone og sånt får begrensa oppmerksomhet fra meg. Det første stoppet vårt var Coopers Rock, og der var det iiiiiiskaldt! brrrbrr! Hadde såklart ikke på meg en langarma genser, stilongs, votter, vindtett jakke eller noe, så den beste beskrivelsen er BRR.


Ser vi ikke litt kjølig ut?!


Stopp nr 2. var Cathedral State Park. Var heldigvis ikke like vindfult der, og jeg hadde vett til å finne fram vindtett jakke, lue, skjerf, votter osv. Det vi gjorde der var i all hovedsak å se på trær. De hadde noen veldig gamle trær der, type det største jeg har sett, så det er jo nice! Gleden var stor da vi gikk inn i bussen igjen:)

Stopp nr. 3 het Firfox Stone eller noe sånt, det var en stein som markerte et hjørne av eiendommen som en ellerannen Lord something(Fairfox kaaaanskje) fikk fra Kongen av England(George) i sin tid. Var 6 millioner et elllerannet,(achers kanskje) som tydeligvis var rimelig mye land, så han var sikkert litt av en viktigper. Kjørte også forbi noen vindmøller og origin of the Potomac River eller noe sånt.

Det fjerde stoppet var Black Water Falls, som er en foss, veldig neat! Grunnen til at den heter black water falls er tannic acid eller noe sånt, er ikke sikker. For og si det sånn, jeg er ikke den rette til å spørre om du vil ha fornuftige svar, men fikk da med meg noe:)


På kvelden dro vi til et Military Museum. Et privateid museum med krigsduppedingser fra div. kriger av en gammel 2. verdenskrig og vietnam veteran. Han hadde massevis av biler og skytevåpen, flagg, uniformer osv. Han hadde til og med et norsk't flagg. Awesomeee.

Okeeei! Da er vi kommet til Torsdag dere. Dagen startet med at vi dro til Smoke Hole Caverns. Det var en hule som indianerne og civil-war folk brukte til å røyke kjøtt og gjemme seg (indianerne røkte kjøtt og civil-war folka gjemte seg, ok?) Det var massevis av fool's gold der, og flagermuser! Skummelt! De var små og søte da, men uansett! Bildene fra inne der er rimelig mislykka pga en viss nøttehjerne (meg) tydeligvis ikke vet hvordan man bruker en blitz. Såe, yeah!

Etter Smoke tingen dro vi til Dolly Sods. Der satt vi for det meste og tjilla og så på utsikta, snakka mer om vindmøller, busker som bare hadde greiner på den ene sida osv, i det hele og det store minna landskapet med om Norge (med andre ord var det veldig fint der! Nasjonalisten vokser fram!)



Mens vi var på Dolly Sods dro vi ut på en myr Bog Northland Looptrail og snakka om forskjellige mosetyper. Som forresten er på samme nivå som steiner. Med andre ord øvde jeg meg på forskjellige teknikker på hvordan man står, holder øynene åpne og sover uten å sikle, snorke eller annen avslørende oppførsel.

Det niende stoppet på Field Trip'en var det beste. Vi dro til Sinks of Gandy. Det er en elv som har "gravd" seg ned under fjellet fordi det er den enkleste veien, og etterhver (mange millioner år osv) har det dannet seg en slags hule/grotte ting, der inn gikk vi. Jess. Vi viste ikke hvor dypt vannet var, vi måtte være forsiktig for det var gjørmete og ekkelt, og de har sett copperhead snakes inne der 2 ganger, men det er ikke noe stress for den er kaldblodig vettø, så når den er i det kalde vannet blir den kald og død. ÆHHHHH uansett!

Fikk også vite en liten søt historie om en gutt som hadde kravlet og krøpet i gjørma på steinkanten fordi han ikke ville gå i vannet (alle måtte gjøre det) også hadde han mistet taket og seget ut i vannet, som tilfeldigvis viste seg å være rundt 12 feet dypt, og jeg trenger vel ikke si mer enn at det er dypt nok til at om jeg hadde befunnet meg i vannet, med mulighet for copperhead's, inni en hule, hadde jeg fått panikk. Uansett, han hadde tatt det med den største roen, tjilla rundt, svømt til den andre enden og overlevd med glans. Fint for han da.


På kvelden skulle vi egentlig se på stjernebilder og lære om stjerner og planeter og lysår og sånt, men siden det var overskyet funka liksom ikke det. Menmen, vi så en planet og månen og orions belte og the north star, så skal vel ikke klage.

Desverre for dere folkens så tok jeg ikke notater den siste dagen, som da altså er fredag, men kan si så mye som at vi først og fremst dro til en fiskeoppdrettsting eller noe sånt. En meget spesiell mann viste oss hvordan han blandet sammen eggene og milt elns og lagde fiskebabyer. wuhuu! Interessant (og stinkende + at det regnet = june fulgte ikke med).
Fiskemating: holder et kamera mellom meg og stinkefiskematen!


Etter fiskeeventyret dro vi til en haug med steiner, der snakket vi om fossiler og sånt, også måtte vi finne fossiler. Jeg fant to, som nå er stolte innbyggere i scrapbookingsmaaterialet som skal bli til innhold i boka boksen. Nice:) Her er alle forran bussen der vi parkerte da vi dro på fossiljakt.

Etter fossilgreia dro vi til det siste stoppet. Nemliggggggggg. Ehm. Det var et slags museum, og de hadde do der, også var det et fjell der, også spiste vi lunsj før vi kjørte hjem. ok? nice:)



2 kommentarer:

  1. Hei, mange fine bilder. Det høres ut som geologi ikke helt er din greie....men fin tur allikevel.
    klem.

    SvarSlett
  2. Takk:) Neei, tror ikke det framtidige yrket er geolog, men alt i alt var det en kjempemorsom tur, bare likte ikke den undervisningsdelen:)

    klem:)

    SvarSlett