fredag 20. mars 2009

Working 9 to 5

20. mars 2009

For tida er det helt sykt mye skolearibed, og det blir ikke akkurat mindre av at jeg ikke gjør det etterhvert som jeg får det.. Hm. Hadde samfunnsfagprøve idag; det gikk faktisk helt greit. Håper jeg.. Ellers har vi geografiprøve, engelsk muntlig fram om ei bok jeg ikke er ferdig med, engelsk skriftlig innlevering om en film jeg ikke husker, en nynorsktekst om hvordan språket mitt har utviklet seg fra jeg var liten og bare kunne si "mamma" eller "bansemann". I tillegg til det har vi mest sannsynligvis en naturfagsprøve, og noe tverrfaglige greire på engelsk, og rett etter påskeferien har vi tentamener, og da er det ikke lengre til eksamenene. Og ellers så har vi matteprøve etter påske, sannsynligvis, hvis den ikke er før påske da...

Jeg ble nettopp stressa. Og i tillegg fikk vi midt i terminmelding idag. Har God i orden og oppførsel og alt sånt, og i matematikken står det "Jobber bra". Ja. Og i geografien står det at jeg står i fare for å miste karakteren pga stort fravær. Var å snakka med geografilæreren min idag, og hun sa heldigvis at jeg kom til å få en karakter, men at siden det bare er 2 timer geografi i uka er det lett at fraværsprosenten blir veldig høy, og jeg har jo vært syk og blabla etter jul, så må virkelig skjerpe meg i geografien. Men det har jo vært planen min hele tiden da, men nå har vi om et litt mer interessant tema enn "jord og sånt" så tror det skal gå heelt greit.

Midt i termin ja. Det vil si at 3/4 av det 1. året på vgs er ferdig ! Snart sommerferie<3.



--------------------------------

"Hjelpe til med integrering?

Det er gjennom møte mellom mennesker integrering blir vellykket. Som flyktingeguide møter du en flyktning slik at denne skal få praktisert det norske språket, bli kjent med den norske kulturen, lokalsamfunnet - og nye mennesker. Samtidig som du vil bli kjent med en ny kultur, nye skikker, tradisjoner og medmennesker..."

Så en annonse i avisa idag; Røde Kors søker Flyktningeguider her i Bodø. For et fantastisk tiltak tenker jeg. Skal ringe Frivillighetskoordinatoren til Nordland Røde Kors å spørre litt mer, for der der virket som en kjempefin mulighet synes nå jeg.

I dagens samfunn merker man mye til fremmedfrykt, man tror at alle som ikke er som en selv, er farlige. Det tror ikke jeg er tilfellet. Folk e førskjelig. Og hver gang noen med minoritetsbakgrunn har gjort noe galt, kommer det store oversktifter " to irakere.... pakistaner... ung iraner.. " men dersom noen fra Norge, som ikke har noen innvandrings bakgrunn har gjort noe galt, står det bare " ung mann... Kvinne(23)....". Dette lager fordommer, ubevist.

Flyktingeguider er en helt utrolig god idé; for det finnes vel ingen bedre måte å la disse menneskene med minoritetsbakgrunn, som kanskje er vant med en helt annen kulktur enn den Norske kulturen vi er vokst opp med her i Norge, enn å få "kontakter" i lokalmiljøet, for hvis en kjenner én person, kan en lett bli kjent med flere, en lærer språket, som er det absolutt aller viktigste, men en kan også få hjelp til å forstå hvorfor ting gjøres som de gjøres her i Norge. Som flyktningeguide vil man rett og slett fungere som en brobygger, for å hjelpe til med integreringen til det norske samfunnet.

Hvis du er interessert, ta gjerne kontakt for navn/telefon nr til de man kontakter i Røde Kors Nordland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar