torsdag 19. mars 2009

Earth Hour 2009

19. mars 2009

Earth Hour er en internasjonal begivenhet støttet av WWF (World Wide Fund for Nature), som går ut på å markere klimaproblematikken ved å få privatpersoner, virksomheter, myndigheter og organisasjoner til å slå av elektrisk lys i én time.

I 2009 skal lysene slukkes i én time lørdag 28. mars klokken 20.30.

Earth Hour ble startet i 2007, og fant i 2008 sted om kvelden fra kl. 20 til 21 den 29. mars. 50 millioner mennesker og 19 200 virksomheten slukket lyset i en time i 370 byer i 35 land spredt på syv kontinenter. I Norge deltok Trondheim. I 2009 er Norge med offisielt for første gang.

---------------------------------

Når vi snakker om miljøet, global oppvarming og hva vi kan gjøre. Onsdag så vi en film på skola, An Inconvenient Truth, filmen består i all hovedsak av at Al Gore holder foredrager. Men denne filmen ga meg både frysninger og vondt i magen; for vi har faktisk bare denne planeten. Og what to do når vi har ødelagt den fullstendig? For jeg tror ikke at akkurat det kommer til å ta så veldig lang tid, hvis vi fortsetter på samme måten som uhyggelig mange gjør idag. For et lite steg i riktig rekkefølge; Meld deg på Earth Hour, slå av lyset og avgi din stemme.

2 kommentarer:

  1. Jøss, det var nyttig informasjon! :D
    Takk! :)
    og gode gud, jeg eeelsker An Inconvenient Truth. Vi så den på skolen vi også for ei god stund siden.. det var faktisk sån for meg at jeg ønsket jeg hadde bil så jeg kunne slutte å kjøre den x)

    SvarSlett
  2. Haha, ja : )

    Kan faktisk skryte av at jeg tar endel buss istede for å kjøre bil da, det er jo enting, og når det ikke er vinter så sykler/går jeg endel. Men kan absolutt gjøre mer, i likhet med sannsynligvis de fleste andre: )

    SvarSlett