mandag 22. juni 2009

Løsninger og problemer

23. juni 2009

For rundt en times tid siden hadde jeg et større problem her. Trodde jeg. Dette problemet gikk ut på masse rart som jeg egnetlig ikke kan forklare, men det har med strøm, volt, pc'n og sånt å gjøre da. Det har seg nemlig sånn at i USA har de 110 volt i den kontakten i veggen vet dere, mens her i Norge har vi 220 volt. Og den boksen på ledninga til pc'en tar imot 220 volt og gjør dette om til så mye av et ellerannet som pc'en trenger, og siden det bare er 110 volt i USA, ville jo ikke denne boksen fått mange nok volt til at pc'en min skulle fungere. trodde jeg. Men nå viste det seg da altså at jeg trenger bare et adapter, så funker alt som bare fy. Så da er problemet løst, jeg slipper å bestille ledninger som garantert hadde blitt feil uansett, over internett, og alt er bare fint og flott.

Men så har det dukket opp et nytt problem her i den problematiske hverdagen min. Jeg er rimelig sikker på at halvparten av disse problemene ikke hadde vært problemer dersom jeg pusta, telte til 10 inni meg, tenkte gjennom ting fra flere forskjellige sider, brukte innestemme, og i det hele og det store hadde tatt utfordringer på en litt mer voksen måte. Men det gjør jeg da desverre ikke. Som sikkert ganske mange, deriblant jeg selv, har fått oppdage ganske ofte, og fortsetter å oppdage minst 3 ganger om dagen, minst.

Dagens 2 (eller det har faktisk blitt en ny dag siden det store volt-problemet) så da altså, denne nye dagens problem nr 1 er visumsøkinga mi. Det er så mange forskjellige ark, og sider og skjemaer og avgifter og blabla som skal hit og dit og noe kan ettersendes, og jeg må skaffe meg nødpass, og bildet må være i farger, og det er ikke mitt, og alt bare blir til et helt surr inni hodet mitt. Hovedproblemet går ut på ganske mange ting. Kan nesten dele det inn i underkategorier. Nemlig.

Kategori 1 består av at jeg ikke har noe visumgrunnlag, altså skjeda nr dsfjortenhundre og blomkål. Dette skjemaet kan ettersendes, og når jeg mottar dette skjemaet må det fylles ut i øst og vest, og ellers må det betales en Sevis fee, såklart. Penger, penger, penger. Denne fee'en er på 180 USD. Som er ganske mye, iallefall fordi det er for å dekke utgifter noen har for å se over /fylle ut de nevnte skjemaene. Tror jammen jeg skulle fylt ut den del flere skjemaer i livet mitt dersom jeg fikk 180 USD for det.
Kategori 2 er alle de andre skjemaene, noen skal fylles ut direkte på arket, noen skal taes med utskrift på, og noen er bare for gutter, og jeg er overbevist om at noen av de forbaskade skjemaene er der bare for å lage rot i hodet på en stakkar.
Kategori 3 går ut på at jeg må ha med en bekreftelse på at jeg har bestilt time når jeg har osv blablabla tror jeg, problemet er bare det at denne bekreftelsen (i likhet med enkelte av skjemaene nevnt i kategori 2, ligger inne på pc'en min. og den pc'en i huset som har en skriver festet til seg, har ikke word, så det blir kjempe rar nor det skriver ut, og en annen ting er at det er uansett ikke blekk på skriveren. sååe. juhu. har 1 uke på meg.
Kategori 4 er passbildet. Det er ca 1000 regler for hvordan jeg skal være, og at jeg skal ikke smile og jeg skal ha farger på bildet og det skal være såså stort og masse regler. Som betyr at jeg må ta nytt passbilde. GRRRR!
Kategori 5 er at jeg må levere inn passet mitt når jeg er der, som betyr at jeg må få tak i et nødpass, som igjenn betyr at jeg må bruke enda flere penger, fordi det såklart koster penger for et nødpass, alt koster jo penger. Og det betyr at jeg må på politistasjonen, og siden jeg har så fantastisk flaks, har politistasjonen feil i databasen sin eller noe for tiden, så alt tar lengre tid, og som sagt har jeg bare tiden fram til 30 juni.
Nå ble jeg veldig stressa, og det jeg enda ikke har begynt å tenke på, er hvor skummelt det er å være på ambassaden. Så det kan jeg også bruke litt tid til å gruble på.

3 kommentarer:

  1. hvis du trenger passet ditt etter du har vært hos ambassaden, kan du få det dagen etterpå du har vært der. Men da må du være 1 ekstra dag i oslo. :)
    hvis ikke får du det tilsendt i posten. men det tar som sagt lenger tid.
    så tror ikke du trenger nødpass da.

    Hanne - Hanneiusa0910.blogg.no

    SvarSlett
  2. Jeg rekker ikke å dra inn til Oslo igjen dagen etter for å hente passet, så må nok skaffe meg nødpass:)

    June

    SvarSlett
  3. sv: ja tror det, og håper det! :) du da?

    SvarSlett